Skip to main content Skip to search
ul. Łazówka 21, 34-100 Wadowice
NIP: 5512633892
Pn - Pt: 8:00 > 15:00
+48 530-125-381
biuro@wdbwadowice.pl

News

Zmiany 2017: Następna nowelizacja Ordynacji podatkowej

admpod

Część przepisów Ordynacji podatkowej zostanie dostosowana do planowanych zmian w ustawie o VAT, które mają w założeniu zwiększyć szczelność systemu poboru podatku – wynika z projektu przygotowanego w Ministerstwie Finansów. Nowelizacja wejdzie w życie z początkiem 2017 r.

„W ustawie Ordynacja podatkowa proponuje się zmianę polegającą na niestosowaniu podwyższonej stawki odsetek za zwłokę do zaległości w podatku od towarów i usług w przypadku, gdy ustala się dodatkowe zobowiązanie podatkowe, o którym mowa w art. 1 lOa i I lOb ustawy o VAT” – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Do Ordynacji wprowadzone mają zostać również m.in. zmiany odnoszące się do szykowanego rozszerzenia instytucji solidarnej odpowiedzialności na pełnomocnika podatnika. Dotyczyć będzie to przypadków, kiedy zgłoszenie rejestracyjne złożył właśnie pełnomocnik.

Kolejna przewidziana w projekcie nowość to przepis umożliwiający weryfikację zasadności zwrotu różnicy podatku także przez weryfikację rozliczeń innych podmiotów, które biorą udział w obrocie towarami/usługami, będącymi przedmiotem rozliczenia danego podatnika.

Ordynacja podatkowa zostanie dostosowana też m.in. do zaplanowanej likwidacji możliwości kwartalnego rozliczania się przez podatników VAT innych niż tzw. mali podatnicy.

Wprowadzenie zmian przewiduje projekt ustawy (z 22 września 2016 r.) o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Nowelizacja wejdzie w życie 1 stycznia 2017 r.

Źródło: http://www.podatki.biz/
Read more

JPK VAT. Nowy obowiązek w zakresie podatku VAT

jpk

1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy wprowadzające comiesięczny obowiązek w zakresie elektronicznego raportowania danych o prowadzonej ewidencji VAT w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Zgodnie z nowymi przepisami, podatnicy prowadzący księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do elektronicznego przekazywania Ministrowi Finansów informacji o prowadzonej ewidencji VAT. Podatnicy są obowiązani przekazywać taką informację w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Read more

Ksero rachunku jako dowód księgowy?

Czy kserokopia rachunku dokumentującego zakup może być dowodem księgowym?

Zgodnie z ustawą o rachunkowości podstawą zapisów w księgach rachunkowych są następujące dowody źródłowe:

  • dowody zewnętrzne obce – otrzymane od kontrahentów,
  • dowody zewnętrzne własne – przekazywane w oryginale kontrahentom,
  • dowody wewnętrzne – dotyczące operacji wewnątrz jednostki.

Kserokopia rachunku dokumentującego zakup nie jest dowodem źródłowym. Co do zasady udokumentowanie zakupu powinno nastąpić na podstawie oryginalnych dokumentów zewnętrznych.

Ustawa o rachunkowości przewiduje w art. 20 ust. 4 wyjątek: w razie uzasadnionego braku możliwości uzyskania zewnętrznych obcych dowodów źródłowych kierownik jednostki może zezwolić na udokumentowanie operacji gospodarczej za pomocą księgowych dowodów zastępczych, sporządzonych przez osoby dokonujące tych operacji. Nie może to jednak dotyczyć operacji gospodarczych, których przedmiotem są zakupy opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz skup metali nieżelaznych od ludności.

Jako że rachunek nie dokumentuje sprzedaży opodatkowanej VAT, to jego kserokopia może – po uzyskaniu zgody kierownika jednostki – być dowodem księgowym dokumentującym operację gospodarczą zakupu.

Agnieszka Węcowska

Źródło: http://www.podatki.biz/

Read more

Usługi cateringowe i zakup artykułów spożywczych a koszty uzyskania przychodów

Pewna spółka ponosiła wydatki na zakup artykułów spożywczych. Nabywała również usługi cateringowe. Jedzenie spożywane było podczas spotkań członków zarządu oraz w trakcie narad pracowniczych. Czy tego typu wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy nie są przypadkiem kosztem reprezentacji, którego odliczyć nie można? Zobaczmy, jak do tej kwestii podchodzą organy podatkowe.

Kwestią rozliczania wydatków związanych z nabyciem produktów spożywczych zajął się niedawno Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja z 6 lipca 2016 r., nr IBPB-1-3/4510-433/16/TS). Organ podatkowy przyznał w niej rację podatnikowi i potwierdził, że wydatki ponoszone na nabycie artykułów spożywczych oraz usług cateringowych zużywanych w trakcie posiedzeń zarządu spółki i narad pracowniczych mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Co może być kosztem podatkowym?

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zaliczenie konkretnego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest możliwe, jeśli racjonalnie oceniając wydatek ten mógłby przyczynić się do powstania przychodu czy jego zwiększenia, nawet, co ważne, jeżeli przychód faktycznie nie wystąpi. Należy uznać za utrwaloną praktykę w procesie kwalifikacji wydatku poniesionego przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów, w której możliwość takiej kwalifikacji uzależniona jest od spełnienia następujących warunków:
  1. został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  2. jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wydatki na poczęstunek i catering

Dyrektor Izby Skarbowej potwierdził, że wydatki ponoszone przez przedsiębiorcę na poczęstunek i catering dla pracowników i członków zarządu spełnia wszystkie powyższe warunki. Uznał, że nie ulega wątpliwości, że to spółka ponosi ekonomiczny ciężar funkcjonowania sekretariatu, zaś koszty nabycia artykułów spożywczych zużywanych w trakcie posiedzeń zarządu i narad pracowniczych, nie zostaną wnioskodawcy w jakikolwiek zwrócone. Ponoszone wydatki na funkcjonowanie sekretariatu pozostają natomiast w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przez niego przychodami. Celem poniesionych wydatków jest zbudowanie pożądanej przez spółkę atmosfery wśród członków zarządu oraz pracowników, skutkującej zwiększeniem efektywności wymiany informacji i usprawnienia transferu wiedzy, mającej wpływ na wynik finansowy spółki i osiągany przez nią przychód. Organ podatkowy zgodził się również z argumentacją spółki, że decyzje podejmowane w trakcie posiedzeń zarządu są decyzjami najwyższej rangi, gdyż kreują politykę firmy, wyznaczają kierunki bieżącej działalności firmy. Spotkania pracownicze gwarantują natomiast realizację zadań spółki w każdym etapie na najwyższym poziomie. Przyznał, że trudno sobie również wyobrazić funkcjonowanie jakiegokolwiek podmiotu gospodarczego w dzisiejszych realiach gospodarczych bez narad czy spotkań.

Związek z działalnością i przychodem

Ponoszenie wydatków na nabycie artykułów spożywczych zużywanych przez sekretariat jest celowe w aspekcie osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W omawianej interpretacji podkreślono także, że ustawodawca posługując się zwrotem „koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu”, nie posługuje się sformułowaniem „skutek”. Takie sformułowanie ma istotne znaczenie przy rozpatrywaniu pojęcia kosztów, albowiem czym innym jest „cel” działania, a czym innym „skutek” będący następstwem podjętych działań. Przez sformułowanie „w celu” należy zatem rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu). Dążenie podatnika ma przymiot „celowości”, jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo-skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo (przychód).

Wydatki na reprezentację źródłem kłopotu
We wniosku o wydanie przedmiotem interpretacji spółka tłumaczyła, że omawiane wydatki nie podlegają wyłączeniu w związku z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w szczególności zaś nie stanowią one wydatków na cele reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Organ podatkowy zgodził się z jej stanowiskiem i potwierdził, że wydatki na artykuły spożywcze, w tym m.in. na kawę, herbatę, mleko, cukier, bezalkoholowe napoje (woda mineralna, soki), słodycze, owoce mają charakter zwyczajowo przyjętych poczęstunków należących do powszechnie obowiązujących kanonów kultury biznesowej, a tym samym nie możliwe jest uznanie ich za okazałe, wystawne, wytworne, przekraczające zwyczajowo przyjęte standardy.

Spójne stanowisko fiskusa

W interpretacji wskazane zostały inne przykładowe pisma organów podatkowych potwierdzające możliwość zaliczania wydatków na przekąski i poczęstunek do kosztów uzyskania przychodów:

  • interpretacja wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy 16 kwietnia 2015 r., nr ITPB4/4510-10/15/AM, w której organ podkreślił, że wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie artykułów spożywczych a także usług cateringowych i gastronomicznych tj. kawa, herbata, mleko, cukier, bezalkoholowe napoje (woda mineralna, soki), słodycze, owoce, kanapki, zimne przekąski, gotowe posiłki itp., spożywane w siedzibie spółki i poza nią, nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy;
  • interpretacja wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi 15 marca 2013 r., nr IPTPB3/423-418/12-7/GG, w której organ wskazał, że wydatki ponoszone przez spółkę na nabycie szklanek, cukru, ciastek, mandarynek, mydła w związku ze spotkaniem rady nadzorczej z zarządem spółki, stanowią koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, o ile przedmiotowe wydatki będą spełniały przesłanki wynikające z ww. artykułu i zostaną właściwie udokumentowane;
  • interpretacja indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi 26 listopada 2013 r., nr IPTPB3/423-320/13-4/MF, w której organ wskazał, że spółki kapitałowe działają poprzez swoje organy. Wśród tych organów wyróżnia się m.in. zarząd (…) wydatki ponoszone przez spółkę na nabycie produktów spożywczych, napojów i gotowych posiłków (catering) spożywanych podczas wewnętrznych spotkań odbywających się w siedzibie przedsiębiorstwa i związanych z prowadzeniem działalności przedsiębiorstwa z udziałem członków zarządu oraz członków rady nadzorczej (…) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów;
  • interpretacja wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 16 stycznia 2009 r., nr IPPB5/423-155/08-2/MW, stwierdzającej, że wydatki na zakup kawy, herbaty, cukru, mleka, ciasteczek, drobnych słodyczy wykorzystywanych na potrzeby sekretariatu, podczas narad z pracownikami jak również podczas spotkań z kontrahentami mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, jeśli nie noszą znamion reprezentacji, są zwyczajowo przyjęte i nie mają charakteru okazałości.

Krzysztof Koślicki

Źródło: http://www.podatki.biz

Read more

Obniżony CIT do 15 procent. Które firmy będą mogły skorzystać z rządowego prezentu?

Rząd chce ulżyć małym przedsiębiorcom i obniżyć z 19 do 15 proc. podatek CIT. Nowa stawka ma obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. i objąć, według danych Ministerstwa Finansów, około 400 tys. firm.

Rządowy projekt zakłada zmianę ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jedną z istotnych zmian jest obniżenie stawki podatku dochodowego od osób prawnych do 15 proc. Ale nie dla wszystkich – zmiany mają dotyczyć małych podatników i tych, którzy rozpoczynają działalność w pierwszym roku prowadzenia firmy.

Rząd przekonuje, że ta obniżka podatku to wkład w rozwój przedsiębiorczości. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym małym podatnikiem jest ten, u którego wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości 1,2 mln euro – wyjaśnia Maria Chochorek, dyrektor finansowy Tax Consilium. – Spółki osobowe nie zostały uwzględnione w projekcie, co rząd argumentuje tym, iż mają możliwość wyboru różnych form opodatkowania: podatek liniowy, zasady ogólne według skali, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub karta podatkowa – dodaje.

Niższy CIT: szybszy rozwój czy marketing?

Wedle wyliczeń resortu z nowych przepisów skorzysta ok. 90 proc. podatników CIT, czyli blisko 400 tys. firm. Z preferencyjnej stawki podatkowej 15 proc. będą mogli skorzystać tylko ci przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej (oraz komandytowo-akcyjnej). Dodatkowo – także stowarzyszenia, fundacje czy wspólnoty mieszkaniowe.

Stawka ta nie obejmie natomiast podatkowych grup kapitałowych, przedsiębiorców prowadzących spółki jawne, partnerskie, cywilne, komandytowe oraz osób mających jednoosobową działalność gospodarczą.

Liczba 400 tys. firm, które zyskają na obniżce, jest jednak mocno teoretyczna. Nie będzie dotyczyła bowiem tych, które np. nie wykazały zysku w danym roku. Jak wyliczyli eksperci, spośród wskazanych przed rząd firm tylko 135 tys. wykazywało dochód, pozostałe podmioty to, jak już wspomnieliśmy, fundacje, stowarzyszenia i spółdzielnie. One w większości są z tej daniny zwolnione.

Choć nowe stawki jeszcze nie obowiązują, już wywołują sporo wątpliwości. Niektórzy eksperci podatkowi twierdzą, że jest to posunięcie czysto marketingowe. Podatnicy rozliczający się w ramach PIT uważają, że jest to niezbyt trafiony pomysł, bo narusza zasady konkurencyjności i sprawiedliwości społecznej.

Tymczasem premier Beata Szydło podczas konferencji dotyczącej tego projektu stwierdziła, że obniżenie CIT do 15 proc. to rozwiązanie, które ma dać małym firmom możliwość rozwoju. Jej zdaniem zachowanie większej części dochodu wzmocni pozycję rynkową względem dużych przedsiębiorstw oraz zwiększy ich konkurencyjność.

– Być może w odczuciu innych podmiotów projekt nie jest do końca społecznie sprawiedliwy, ale dla firm, które kwalifikują się do obniżki CIT, będzie to korzystne rozwiązanie. Pieniądze, które zostaną w ich zasobach, mogą być spożytkowane na nowe inwestycje, rozwój firmy czy kolejne projekty. Jak wiadomo, im mniejsza firma, tym cenniejsza każda złotówka – mówi Jan Gieruszak z wrocławskiego Biura Doradztwa Gospodarczego.

Więcej spółek handlowych?

Gieruszak nie podziela też obaw, że od stycznia przyszłego roku powstanie dużo więcej spółek prawa handlowego tylko po to, by skorzystać z niższej stawki podatku.

– Jeśli ktoś prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza się na zasadach ogólnych, to po opodatkowaniu PIT dochód pozostaje w budżecie firmy. Tymczasem spółka handlowa mająca status osoby prawnej płaci CIT. A jeśli chce wypłacić dywidendę – to także 19-procentowy podatek od nich – zauważa.

A to oznacza to, że jeden zysk opodatkowany jest podwójnie. – Do tego dochodzi dużo droższy outsourcing księgowy. Jak widać, zysk byłby znikomy. Zresztą analiza skutków wejścia w życie niższego podatku CIT będzie możliwa kilka miesięcy po jego wprowadzeniu. Dziś możemy jedynie spekulować na temat tego, co się stanie – dodaje ekspert z Biura Doradztwa Gospodarczego.

Co jeszcze się zmieni?

W projekcie zaproponowano także zmiany przepisów, które powinny wyeliminować wątpliwości interpretacyjne związane z unikaniem opodatkowania niektórych dochodów. Ograniczono możliwość stosowania niektórych preferencji w przypadku transakcji dokonywanych wyłącznie lub głównie w celu uzyskania korzyści podatkowej. Ma to spowodować uszczelnienie systemu podatkowego.

Co jeszcze wprowadzono? Projekt ustawy o CIT przewiduje zmianę zasad ustalania przychodu z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce, w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Dzięki temu zostanie wyeliminowana możliwość sztucznego generowania straty.

W projekie wyszczególniono także katalog przypadków, w których dochód podatnika podlegającego ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu uznaje się za uzyskany na terytorium Polski.

Czytamy w nim także, że spółki będą mogły w rachunku rentowności uwzględniać niższy podatek od zysku, co oznacza większe możliwości inwestowania. W dłuższej perspektywie ma to wzmocnić ich pozycję na rynku, szczególnie w stosunku do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Projekt zawiera również przepisy, które uniemożliwią skorzystanie z preferencyjnej stawki podatkowej tym przedsiębiorcom, którzy np. podzielą firmę tylko po to, aby skorzystać z obniżonej stawki CIT.

Źródło: https://firmoweewolucje.money.pl/

Read more

Wsparcie dla firm. Dasz etat możesz liczyć na ulgę podatkową

Rząd chce wspierać firmy, które podwyższą pensje i przyjmą na umowę o pracę – czytamy w ,,Dzienniku Gazecie Prawnej”.
Będzie to możliwe, jeżeli związki zawodowe i pracodawcy zgodzą się na zawarcie umowy społecznej.

 

Jak powiedział gazecie Stanisław Szwed, wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, firmy, które do tej umowy przystąpią będą mogły liczyć na preferencje, takie jak np. ulga podatkowa lub w opłacaniu składek na ZUS. W zamian przedsiębiorca musiałby zatrudniać na umowach o pracę, a przede wszystkim podwyższyć wynagrodzenia pracownikom.

Ponadto resort zamierza powołać komisje kodyfikacyjną prawa pracy, wprowadzić 12-złotową minimalną stawkę godzinową dla zleceniobiorców, zmienić funkcjonowanie urzędów pracy i ograniczyć zatrudnienie przez agencje pracy tymczasowej w obecnej formie.

Read more

Zmiany w PIT od 2016 roku. Nowe zasady naliczania niektórych podatków, nowy formularz

Rok 2016 przyniesie kilka istotnych zmian w PIT. Nowości obejmą nie tylko pracodawców, ale również zwykłych pracowników.
Nowe zasady naliczania podatku dotyczą między innymi 75-procentowej stawki od dochodów nieujawnionych.

 

Od nowego roku wejdą w życie przepisy, które doprecyzowują, czym są przychody pochodzące ze źródeł nieujawnionych lub te, które nie znajdują żadnego pokrycia w ujawnionych źródłach (czyli na przykład z firmy). Co ważne dla podatników, jeżeli skarbówka uzna, że wydają zdecydowanie więcej niż powinni – zapłacą podatek w wysokości aż 75 procent.

Skąd zmiana? Wszystko ze względu na wyroki Trybunału Konstytucyjnego. TK w kilku orzeczeniach zakwestionował niektóre przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące właśnie opodatkowania dochodów nieujawnionych. Trzeba podkreślić, że w dwóch wyrokach Trybunał uznał, że stawka 75 procent podatku jest zgodna z ustawą zasadniczą. W sprawie z 2013 roku sędziowie nie zgodzili się z argumentacją kobiety zgłaszającej wątpliwości – tłumaczyła, że tak wysoka stawka jest w zasadzie konfiskatą majątku, a nie podatkiem.

Trybunał jednocześnie uznał (i w 2013, i w 2014 roku), że zgłaszający uwagi mają rację w innej kwestii – przepisy są na tyle niejasne i niedokładne, że wymagają zmiany. Ministerstwo Finansów uwagi TK wzięł sobie do serca i w znowelizowanej ustawie wprowadziło nową definicję.

Zgodnie z nowelizacją ustawy do definicji nieujawnionych przychodów trafią te ze źródeł ujawnionych (czyli na przykład z firmy) , ale w ocenie skarbówki zbyt wysokie i niemające pokrycia w dokumentach. W definicji pojawia się również nadwyżka wydatków nad przychodami, o ile podatnik nie będzie w stanie wskazać dochodów, z których podejrzane wydatki zostały sfinansowane.

Jednocześnie, jeżeli w trakcie postępowania podatnik postanowi wskazać prawdziwe źródło dochodów – nie będzie ono opodatkowane 75-procentową stawką, a odpowiednią dla konkretnej metody zarobków. Same organy będą też zobowiązane do próbowania ustalenia źródła i wskazania stawki. A to oznacza, że 75-procentowy podatek będzie ostatecznością.

Jak tłumaczą eksperci firmy doradczej EY, celem przepisów jest zachęcenie do uczciwego rozliczania się z państwem. – W przypadku wątpliwości fiskusa, ciężar dowodu spadnie na podatnika – to on będzie musiał przekonać kontrolerów do swojej wersji – tłumaczył Marek Jarocki, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego EY na spotkaniu zapowiadającym zmiany PIT.

Jak zwracają uwagę eksperci, wciąż wielu podatników liczy, że dobrym sposobem na uniknięcie opodatkowania jest tłumaczenie, że dochody pochodzą z… nierządu. Dlaczego? Państwo po prostu nie może opodatkować tego typu usług ze względu na obowiązujące przepisy. Kontrolerzy ze skarbówki jednak nie uwierzą tylko na słowo i bardzo często żądają dodatkowych dowodów (rachunków za hotele, danych klientów, dowodów wyjazdu za granicę). Najczęściej tego typu spory lądują w końcu w sądach administracyjnych, które bardzo wnikliwie badają dowody. Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wskazał, że podatniczka zataiła 50 tysięcy złotych i nie były to wcale pieniądze z prostytucji, od babci oraz od wuja z Anglii. Jak wskazał sąd w wyroku „podatniczka poza twierdzeniem o trudnieniu się nierządem i ogólnymi informacjami odnośnie przykładowych miejsc świadczonych usług nie przedstawiła żadnych dowodów na tą okoliczność”. Poza tym sędziowie zauważyli, że pełniony przez podatnika zawód – nauczyciel – zobowiązuje do moralnych zachowań.

 

Nowy formularz PIT-11 to problem dla pracodawców

Zmiana przepisów o nieujawnionych dochodach to niejedyna nowość, która czeka na podatników w 2016 roku. – W przyszłym roku pracodawcy wypełniając PIT-11 będą musieli ustalić status rezydencji podatkowej pracownika. W przypadku osób, które przez większość roku pracują poza krajem, konieczne będzie uzyskanie zagranicznego numeru identyfikacyjnego – tłumaczył Marek Jarocki.

Jak podkreślają eksperci to rozwiązanie ma służyć ułatwieniu organom podatkowym wymiany informacji między poszczególnymi krajami i uszczelnianiu bazy podatkowej. Brzmi idealnie dla fiskusa, ale to rodzi pewne problemy dla firm. Jak wskazują eksperci, taka zmiana to w praktyce przerzucenie części obowiązków skarbówki na pracodawców. Skąd mają wiedzieć, jaki status podatkowy mają niektórzy z ich pracowników? Jednocześnie eksperci wskazują, że nowe zasady to w pewnym stopniu „wystawianie” niektórych osób skarbówce.

– Problematyczne może być ustalenie stanu faktycznego w przypadku „łamanej rezydencji podatkowej” oraz urzędu skarbowego, do którego ma trafić deklaracja – ostrzegał Jarocki i wspominał, że część międzynarodowych firm już teraz wysyła do swoich pracowników odpowiednie formularze.

 

Sprzedajesz papiery wartościowe? Też są zmiany

Zmiany dotkną też posiadaczy papierów wartościowych. Kluczowa – przychód ze sprzedaży akcji i praw do akcji powstanie w momencie przeniesienia ich własności na nabywcę. – Zmiana ta powinna ułatwić rozliczenia z fiskusem w przypadku bardziej skomplikowanych transakcji, czyli na przykład tych z odroczoną płatnością lub na raty – mówił Michał Grzybowski, partner w dziale doradztwa podatkowego EY.

Read more

Wzrośnie składka na ZUS dla przedsiębiorców. Wiemy, o ile

W IV kwartale 2015 r. przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, wyniosło 4280,80 zł – wynika z najnowszych danych GUS. Ta kwota stanowi podstawę wymiaru składki zdrowotnej dla osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. I dzięki temu eksperci ekonomiczni Pracodawców RP obliczyli, jaką kwotę każdego miesiąca w 2016 r. poniosą przedsiębiorcy na składki ZUS.

 

Podstawę kwoty comiesięcznych składek na ZUS stanowi 60 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia,
a w przypadku preferencyjnych składek – 30 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku 2016.

Dzięki publikacji najnowszych danych GUS, możliwe było obliczenie tegorocznych składek.
I tak łączna miesięczna kwota składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (łącznie z dobrowolną składką chorobową) przedsiębiorców wyniesie 1121,52 zł.
Z kolei obniżona składka dla osób prowadzących działalność gospodarczą przez pierwsze dwa lata ukształtuje się na poziomie 465,28 zł.

Składka dla przedsiębiorców wzrośnie o 2,7 proc. Oznacza to, że zapłacą oni o 29,24 zł więcej.
Z kolei składka preferencyjna wzrosła o 4,3 proc – w przeliczeniu to 19,08 zł.

Read more

Rząd przyjął projekt ustawy o obniżeniu podatku CIT dla małych firm

Rząd przyjął we wtorek projekt ustawy o obniżeniu podatku CIT dla małych przedsiębiorców. Od 2017 roku podatek CIT będzie wynosił 15 procent.

– To jest rozwiązanie, które ma dać możliwość małym przedsiębiorcom rozwijania się, budowania kapitału swoich firm, budowania pozycji swoich firm i wreszcie – wypełnienie tej zasady, którą przyjęliśmy w naszym programie gospodarczym, mówiącej o tym, że małe firmy mają stawać się średnimi, średnie – dużymi, a te duże mają – w zamyśle naszego projektu gospodarczego – móc i mieć szansę konkurowania z największymi na rynkach światowych – zaznaczyła premier Szydło.

Poinformowała, że projekt ustawy zostanie w najbliższym czasie skierowany pod obrady Sejmu.
– I mam nadzieję, że Sejm szybko ten projekt przyjmie tak, ażeby mógł zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2017. – powiedziała premier.

Obecny na konferencji wiceminister finansów Wiesław Janczyk podkreślił, że małe firmy są obciążone w dużo większym stopniu kosztami zwykłego funkcjonowania niż większe podmioty.
– Nie mogą korzystać z efektu skali, jak robią to duże firmy, korporacje – powiedział.

Zauważył jednocześnie, że obecnie małe firmy skutecznie ubiegają się o wzrost swoich przychodów i skutecznie rywalizują również w eksporcie.
– Chcemy dać im lepsze warunki do funkcjonowania – podkreślił.
Poinformował o oszacowanych kosztach budżetowych obniżenia podatku CIT dla małych firm.
– Wyliczone skutki finansowe po stronie budżetu państwa oszacowaliśmy na kwotę 270 mln – podał.

– Uznaliśmy, że możemy od 1 stycznia przyszłego roku taką regulację obniżającą stawkę podatku CIT z 19 do 15 proc.
wprowadzić, z uwagi na to, że będziemy mieli już zaawansowane działanie zmian systemu podatkowego – dodał wiceminister.

W tym kontekście wymienił m.in. uszczelnianie systemu podatkowego.

– Te ubytki w postaci płaconego podatku będą zrekompensowane właśnie poprzez działanie tamtych regulacji:
zarówno po stronie ubytku nieznacznego dochodu szacowanego na ok. 62 mln zł rocznie w kasie jednostek samorządu terytorialnego, jak i kwoty ok. 200 mln zł rocznie ubytku dochodów z tytułu tej operacji po stronie dochodów budżetu państwa – wymienił.

Niższą daninę zapłacą przedsiębiorcy, których przychód ze sprzedaży brutto nie przekracza 1 miliona 200 tysięcy euro.
Według danych z 2014 roku regulacja może objąć 393 tysiące małych firm.

Zmiana wiąże się z kosztem dla finansów państwa. Rocznie jest to około 270 milionów złotych.
Urzędnicy ministerstwa finansów są przekonani, że ubytek ten będzie uzupełniony dzięki uszczelnieniu systemu podatkowego.

Regulacja może wejść w życie od przyszłego roku.

Read more

Nie tylko VAT. Będą kontrole podatku CIT

Poza ściganiem przestępstw związanych z VAT kontrola skarbowa będzie skupiać się na zwalczaniu nadużyć w CIT – poinformował w środę w Sejmie wiceminister finansów Wiesław Jasiński. Wskazał, że inspektorzy skupiają się na kontroli cen transferowych.

Posłowie Łukasz Schreiber i Wojciech Murdzek z PiS pytali o zmiany w kontroli skarbowej wprowadzone po objęciu władzy przez rząd Beaty Szydło. Schreiber mówił m.in., że przed rządem stoi problem bezradności urzędów, bezkarności przestępców i bezsilności państwa, co wynika z raportu NIK na temat luki w VAT.

Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, wiceminister Wiesław Jasiński zapewnił, że dostrzega konieczność radykalnych zmian, które – według niego – należało przeprowadzić wiele lat temu. Jasiński wyjaśnił, że kontrola skarbowa określiła priorytety w zakresie swoich koniecznych działań.

  • Po pierwsze określiliśmy, że nadal konieczne jest zdefiniowanie zorganizowanej przestępczości VAT-owskiej (…), ale także dostrzegamy konieczność zwalczania przestępstw związanych z podatkiem dochodowym od osób prawnych – powiedział. Poinformował, że z tym wiąże się pewien problem; w 2014 r. 86 proc. inspektorów kontroli skarbowej dedykowanych było do walki z przestępstwami w VAT, a zapominano o powiększającej się luce w CIT.

Kolejne na liście wymienionych przez niego priorytetów są: skuteczne karanie i pozbawianie korzyści sprawców przestępstw i wykroczeń skarbowych, rozpowszechnianie i stosowanie technologii informatycznych, optymalizacja wykorzystania zasobów kontroli skarbowej.

Jasiński zapewnił, że zidentyfikowano najważniejsze mechanizmy wyłudzeń VAT. Związane są one z fikcyjnymi fakturami oraz zwrotami podatku dotyczącymi rzekomych dostaw w obrocie wewnątrzwspólnotowym. Temu problemowi poświęcony jest tzw. pakiet paliwowy, nad którym właśnie pracuje Sejm.

  • Będziemy to realizowali jeszcze intensywniejszą współpracą kontroli skarbowej i wywiadu skarbowego. Wywiad skarbowy w polskich realiach jest od wielu lat atrapą (…), w tym sensie, że nie realizuje swoich zadań – powiedział wiceminister. Wyjaśnił, że służba ta zatrudnia niewiele ponad 300 pracowników, ma siedem tzw. grup realizacyjnych, urzędnicy muszą ustawiać się w kolejce, by skorzystać z usług jednej spośród tych siedmiu grup.

Zwrócił uwagę na prowadzone kontrole związane ze stosowaniem cen transferowych przez firmy powiązane. Z przedstawionych przez niego informacji wynika, że w pierwszym półroczu tego roku wszczęto 170 kontroli w tym obszarze, co oznacza, że było ich znacznie więcej niż w poprzednich latach, a czynności analityczne są prowadzone w stosunku do 230 podmiotów.

Jasiński podkreślił, że o ponad 20 zwiększono liczbę etatów w UKS w Warszawie dedykowanych temu problemowi, będą też prowadzone kontrole w dużych podmiotach. – Optymalizujemy wykorzystanie zasobów osobowych – powiedział wiceminister. Dodał, że anulował wszystkie regulacje określające wadliwy system motywacyjny. Wskazał, że w 2014 r. dla 16 dyrektorów UKS-ów przeznaczono na nagrody ok. 1 mln zł, a głównym kryterium była wielkość ustalonych uszczupleń podatkowych. – Tylko że z tego budżet państwa nie miał nic – zwrócił uwagę Jasiński. Dodał, że dziś głównym kryterium są wpłaty do budżetu, a nie ustalenia.

Wiceminister poinformował, że zwiększono też liczbę zasobów analitycznych oraz rozwiązano większość centrów kompetencyjnych, których działanie nie przekładało się na wpływy do budżetu.

Mówiąc o wynikach kontroli Jasiński poinformował, że w I kw. tego roku w stosunku do I kw. 2015 r. wpłaty (będące efektem decyzji po kontroli) wzrosły o 39,6 proc., wpłaty wynikające z korekt deklaracji wzrosły o 117 proc., wpłaty z tytułu orzeczonych grzywien i mandatów – o 55,6 proc., zatrzymane nienależne zwroty VAT wzrosły o 98,1 proc., średnie ustalenia na jedną kontrolę wzrosły o 47 proc.

Wiceminister wyjaśnił ponadto, że podmioty, których obroty przekraczają 1 mld zł (to 0,3 proc. zarejestrowanych firm), zapewniają ok. 30 proc. przychodów podatkowych w VAT i blisko 40 proc. przychodów z CIT. – W związku z czym tam należy prowadzić kontrole – określił Jasiński. Dodał, że będą one prowadzone z „częstotliwością, pozwalającą na minimalizację możliwości uniknięcia opodatkowania”, czyli nie rzadziej niż co 5 lat.

Read more